Rasen er beskrevet i rasestandarden til å være: "livlig, temperamentsfull, selvsikker og harmonisk. Intelligent og utholdende gjør den til en velegnet familie- og vakthund."
Jeg vil påstå at rasen virkelig har individforskjeller og likheter, både på linjer, nær og fjern slekt og ellers innad i rasen. Mye vil også være avhengig av hva vi eiere innehar av kompetanse, egenskaper og ett lite øye for å fange opp hundespråk til en av de to pinscherrasene som kanskje har ett mer subtilt språk og uttrykk vs dvergen som gjerne er mer reaktiv og lydhør i sitt språk.
Ett eksempel (som kanskje også er ett perfekt unntak) er jo min gamlemor Sophie som gjerne innehar mindre av de trekkene som gjør rasen krevende. Hun er en utrolig tålmodig og mild frøken. Aldri noe tull eller reaktivitet, hun har aldri bjeffet og særlig vokt ville hun vært fullstendig håpløst elendig på. Hun er en supersosial tispe som går med alt av hunder og mennesker er særlig favoritt. Hun står på to bein oppetter fremmede i den tanke at absolutt alle mennesker gir kos og kjærlighet. Avkom fra hennes kull har hatt mer intensitet både ang drifter, driv, motor, krutt, reaktivitet etc. mens andre i kullene har vært like Ferdinand og mild som sin mamma.